De laatste avonturen in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu De laatste avonturen in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu

De laatste avonturen in Laos

Door: Gert & Sietske

Blijf op de hoogte en volg Gert & Sietske

25 September 2009 | Laos, Vientiane

Gisteren zijn we aangekomen in Vietnam, hierover zo meer, eerst nog even onze laatste avonturen in Laos.

Afgelopen week zijn we van Luang Prabang met de bus in 7,5 uur naar Phonsavan gereden. Dat viel mee, want de bus zou er 8-9 uur over doen, maar omdat het niet geregend had was de weg goed begaanbaar.
Evengoed kwamen we bekaf aan.,

De volgende dag zijn we naar de Plain of Jar geweest.Op verschillende plekking in Laos zijn vlaktes waar men grote stenen kruiken heeft gevonden tot wel 2 meter hoog. Men weet niet goed hoe oud ze precies zijn, en waarvoor ze gebruikt werden, het zou kunnen dat ze als urn werden gebruikt, maar er gaan ook verhalen dat ze als opslag voor de Lao whiskey gebruikt werden. Men is er nog steeds niet achter, en de plain of jar blijft een mysterie.

Tijdens de oorlog in Vietnam, zijn er heel veel bommen in Laos gedumpt door de Amerikanen, enkele miljoenen, veel bommen zijn niet afgegaan en nog elk jaar vallen er ruim 30.000 doden en gewonden door munitie, bommen die afgaan.

Men is wel druk bezig om steeds meer land bom vrij te maken, maar het kost veel geld, is gevaarlijk werk en kost veel tijd. Op dit moment zijn er 3 van de 58 locaties waar kruiken liggen, te bezichtigen. Die 3 plekken hebben we bekeken.

Ik kan op deze computer geen fotos uploaden, dus die komen nog.

Na de kruiken zijn we naar een klein dorpje geweest, dat vroeger de hoofdstad van de provincie was, maar waar naar de bombardementen weinig van is overgebleven. Er stonden nog een aantal pilaren van een vroegere tempel, met een grote Boedha.

Daarna naar een oude stuppa die door de Chineze was uitgehold op zoek naar schatten.

De volgende dag met het vliegtuig van Phonsavan naar de hoofdstad Vientiane.
Het vliegveldje stelde niet veel voor, 1 kleine landingsbaan waar je lopens naar toe moest. De vlucht naar Vientiane duurde een half uurtje en vanuit het vliegtuig hadden we een mooi uitzicht over Laos.

In Vientiane met de tuktuk een stadstour gemaakt langs het belangrijkste monument van Laos, een grote goudkleurige tempel, die helaas al dicht zat. Daarna naar de Arc de Triomf van Laos, een kopie van die in Parijs.

De volgende ochtend naar het Buddah park, waar vele beelden van Buddahs stonden in verschillende vormen.

Daarna op naar het international vliegveld van Vientiane met wel 3 gates ;-)
Het vliegveld is erg klein en je moet eerst naar bijv. Bangkok of Hanoi vliegen voordat je verder kunt.
Na 1,5 uur kwamen we aan in Hanoi Vietnam.

Ook hier is het weer lekker warm, ruim 30 graden.
Vandaag sightseeing door deze bruisende stad, weer iets moderner dan Laos. Een paar all-star gympen gekocht voor EUR 8 (en ze zijn nog echt ook !!)

Deze komende week onze laatste excursies, zondag gaan we 2 dagen naar een aantal hilltribe villages, daarna door naar het mooie en bekende Halong Bay waar we zullen overnachten op een traditionele Vietnamese boot, maar daarover later meer...............

• 25 September 2009 - 18:30

Barend:

onvoorstelbaar;30.OOO per jaar;82 per dag!

• 26 September 2009 - 08:46

Jesse:

wow! dus bij jullie hadden we schoenen moeten bestellen! super!

• 28 September 2009 - 15:26

Melinda:

Toevallig heerst er momenteel ook in NL weer de discussie over actieve bommen en gevaren uit WOII. (gevolg van het verbod naar het zoeken van gesneufelden door nabestaanden)

Voor jullie is echt elke dag een nieuw avontuur, wat je amper voor kan stellen hier in NL. Maar het einde is ook al snel in zicht, dus geniet er alsjeblieft nog met volle teugen van. Wij genieten mee!!!