Keizerlijk Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu Keizerlijk Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu

Keizerlijk Hue

Door: Gert & Sietske

Blijf op de hoogte en volg Gert & Sietske

02 Oktober 2009 | Vietnam, Hué

Gisteren aangekomen met het vliegtuig vanuit Hanoi, met de plaatselijke bus naar het hotel, dat bleek super deluxe te zijn met op onze kamer een eigen computer met internet, wat wil je nog meer.

Vanuit het vliegtuig konden we goed de schade zien van de orkaan, veel land stond nog onder water, het water in het centrum was al wel aardig weg, maar er ligt overal nog veel modder, bomen zijn omgewaaid, electriciteitspalen liggen omver, overal liggen takken.
Voor de inwoners hier gebeurd dit zo'n 3 keer per jaar, wij zouden er toch niet aan moeten denken, maar voor mensen hier gaat het leven gewoon weer verder.

In Hoi An is nog veel meer water gevallen en staat alles nog blank, daar gaan we morgen naar toe.

Gister middag niet veel gedaan, lekker filmpje gekeken want we hebben ook een eigen dvd speler. In Vietnam kun je overal legaal gekopieerde cd's, dvd's en boeken kopen. Zo hebben we nu de nieuwste films voor een eurie.

Ook nog paar leuke all star slippers gekocht voor EUR 5 en een nieuwe grote rugzak voor onze handbagage, de rugzakken zijn alweer te zwaar :-)

Hue is een oude keizerlijke stad, Vietnam is sinds het einde van de 2e wereld oorlog een republiek nadat de koning het koningshuis opgaf en afstand deed van de troon.
Tot die tijd hebben veel keizers hier gewoond.

In het begin van Vietnam bestond het uit 2 aparte delen, noord en zuid, het noorden was onafhankelijk van het zuiden. In het midden van het land woonde niemand, er was alleen jungle en rivieren.

De keizer woonde tot die tijd in het noorden, maar nadat de Chinezen voor de zoveelste keer Vietnam binnen vielen, vluchtte de keizer naar Centraal Azie. Hier joeg hij in de jaren 1800 samen met de Franzen, de Chinezen het land uit. Vietnam en Frankrijk kregen een goede band samen, totdat Frankrijk besloot dat Vietnam bij Frankrijk moest gaan horen.

Vietnam heeft verschillende oorlogen gekend en de gevolgen hiervan zijn nog op veel plekken zichtbaar, het oude keizerlijke paleis is veel gebombardeerd en wordt momenteel door UNESCO gerestaureerd en herbouwd. (een 30 jaren project)

Morgen gaan we met de bus naar Hoi An, een rit van zo'n 4 uur, we zijn benieuwd wat we daar aan gaan treffen, we hebben mensen gesproken die daarvandaan kwamen en vertelden over het vele water. We zien het wel. Ze klaagden over de stank (nou ja stank, zeker nooit paarden gehad p-) ) die hier hangt van de modder, wij waren allang blij dat we gewoon ergens kunnen slapen. Na 3 maanden reizen kunnen we ons 'reizigers met ervaring' noemen. We horen een hoop mensen om ons heen klagen over van alles en nog wat, bijv het weer, terwijl je weet dat dit het regen seizoen is en je stormen en regen kunt verwachten.

In Laos reden we met onze gids in de pickup truck terug van een dorpje, toen we een man, vrouw en jongetje van 5 tegen kwamen die op weg waren van het lokale dorp naar hun zuster die 30 km. verderop woonde. Ze liepen hier bloot voets naar toe over een gravvel weg met hun kleine jongen. De gids vroeg aan ons of we het goed vonden dat ze mee mochten rijden, JA natuurlijk zeiden wij, je kunt het je niet voorstellen, 30 km op blote voeten lopen.
De gids vertelde dat hij het altijd eerst moest vragen aan toeristen of ze lifters mee mochten nemen, hij vertelde ook dat er toeristen zijn die dus geen lifters mee willen nemen, onze monden vielen open. Hoe kunnen mensen zo zijn. Als je nu in New York ofzo had gereden, maar in de middle of nowhere. Ongeloofelijk.

In de meest Aziatische landen waar men het Boedisme als geloof heeft, komt heel weinig criminaliteit voor. Boedisten geloven in reincarnatie. Als je een goed leven hebt geleefd kom je terug als een beter persoon, men geloofd in het zgn kasten systeem, de laagste kasten zijn de boeren, dan komen de mensen die gestudeerd hebben zoals dokters, onderwijzers, enz. Als eennahoogste komen mensen die bij de overheid werken en als hoogste kast de monniken en priesters.

Als je een goed leven hebt geleefd kom je terug in een hogere kast, heb je geen goed leven geleefd door bijv. criminaliteit, dan kom je terug in een lagere kast of als dier of plant.

Dus nu op naar Hoi An, zondag naar Nha trang en ons bounty eiland.

De nieuwe orkaan die op de Filipijnen afgaat wijkt gelukkig naar het noorden af richting Hong Kong, dus daar zullen we hier niet veel last van hebben.

We zijn inderdaad toe aan een weekje vakantie, zoals Melinda al aangaf, rondreizen is erg vermoeiend.........

Op 1 van de foto's een fruit die hier groeit, het is een hele grote soort sinaasappel / grapefruit achtige vrucht, ernaast ligt een gewone citroen.

• 02 Oktober 2009 - 16:48

Cocky En Pim:

Wij worden ook jaloers op al het moois wat jullie de afgelopen maanden hebben gezien. Nog bedankt voor de kaarten uit India (gisteren aangekomen) en Laos (vandaag).

• 03 Oktober 2009 - 19:48

Albert En Gerrie:

Dag Gert en Sietske.

Vanavond even de tijd genomen om jullie laatste verslagen te lezen.

Wat een prachtige foto's
    en wat een reis maken jullie, fantastisch.

Het is geweldig dat we dit mee kunnen kijken door jullie foto's

We wensen jullie nog fijne reisdagen en een hartelijke groet van Albert en Gerrie Oolhorst.

• 04 Oktober 2009 - 21:35

Nobeltjes Leusden:

Hoi Sietske en Gert,
    Wij zijn weer terug van onze zangreis naar Zwitserland.Het was een geweldige mooie reis . Wij hebben erg veel gezien, wij zaten 90 min. onder Salzburg in Grossarl in een prima hotel dat prachtig uitkeek op de bergen rondom.Wij hebben in 3 grote "DOM"kerken gezongen, dat was een belevenis met 170 zangers.o.a. in Salzburg. Ook bezochten wij de Gross Glockner en Kaprun 2500 meter hoogte, ook de Lichtensteinklamm , ook in Grossarl gingen wij met een kabelbaan ver omhoog.
    Doch het is niet te vergelijken met wat jullie allemaal doen en beleven.
    Moeten jullie ook vroeg opstaan en maken jullie tevens lange dagen?
    Jullie zullen wel moe in Australie aankomen, maar wat jullie hebben gezien kunnen ze jullie niet meer afnemen.
    Hadden wij jullie al gefeliciteerd met de verjaardag van Gelske, anders bij deze.
    De hartelijke groeten ook van Thirsa en Eveline en Marino
    groetjes O.Cees en Rianette

• 05 Oktober 2009 - 14:06

Melinda:

Tja... wat moet ik nu nog toevoegen? Opnieuw prachtige foto's, wat een bijzonder fruit! Wat een heerlijke verhalen en weer een stuk geschiedenis wijzer. Kunnen jullie er geen 3 maanden aan vastplakken?

Na enige dagen van een digitale storing kan ik eindelijk je laatste verslag lezen. Jullie ongeloof kan ik me zo ontzettend goed voorstellen: hoezo geen lifters meenemen? In Europa of Amerika vraag je dan om moeilijkheden, à-la, maar hier?? Jullie hebben tenminste nog wel een hart, vooral houden zo!!!

En ik stem voor Boedisme in NL; Onlangs kwam naar voren dat je in Flevoland de meeste oplichters kunt tegenkomen, omdat de politie er simpelweg geen prioriteit aan kan geven. Jullie weten dus waar ik tegenwoordig mijn brood mee verdien hè :-) :-)