Adembenemend Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu Adembenemend Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu

Adembenemend Laos

Door: Gert & Sietske

Blijf op de hoogte en volg Gert & Sietske

16 September 2009 | Laos, Vientiane

Gisteren aangekomen met de kano vanuit Thailand. Daarna 4 uur met de bus naar Luang Namtha. Dit dorpje ligt in het noorden van Laos en midden in de jungle. Hier hebben we vandaag een jungle trekking gedaan, prachtig, dit is echt jungle, via watervallen omhoog klimmen, over gladde klei paadjes naar beneden glijden. Weer alle kleren nat van het 'luie' zweet ;-)

In Thailand en Laos leven verschillende Hill Tribes, dat zijn kleine volkeren die in de bergen leven, vaak hun eigen kledendracht hebben en een eigen taal spreken en schrijven.

Bijv. de longnecks, waarbij de vrouwen ringen om hun hals dragen en waarbij de schouders en ribben naar beneden worden geduwd, waardoor het lijkt alsof ze een langere nek krijgen.

Deze kwamen ook in Noord Thailand voor, maar in het Hill tribe museum lazen we dat ze door een zakenman zijn 'ingekocht' voor het tourisme en geen enkele rechten hebben.

De dorpjes zijn vaak zelfvoorzienend, in Laos zie je veel eco tourisme, hiermee worden deze hilltribes gesteund met het geld dat touristen betalen om langs de dorpjes te mogen.

Terug naar onze jungle trek, die eindigde ook in een hilltribe dorpje waar we een kop lekkere thee krijgen, mensen leven hier super primitief, maar wel satteliet tv.

Er zit een heel verhaal van tradities en gewoontes aanvast, dat vertel ik later nog wel eens.

Onze dag was in elk geval weer erg mooi, morgen gaan we kayakken en ook enkele dorpjes bezoeken.

Vrijdag vertrekken we naar Luang Prabang, tot dan

• 16 September 2009 - 11:35

Melinda:

De twee verslagen gelezen en het lijkt alsof jullie weer in een compleet andere wereld zijn beland. Van de vuilnis op straat, naar de luxe van een massage en een jacuzzi. Ach, de verschillen moeten er zijn. ;)
    In Thailand is dus nog echt sprake van slavernij he, als je leest dat de mensen zijn 'ingekocht' voor tourisme, maar dus nergens rechten aan kunnen onttrekken. Bizar.

Maar intussen genieten wij nog steeds van jullie verhalen; ik zit alweer klaar voor de volgende belevenis en het verhaal over de tradities en gewoontes!!

• 16 September 2009 - 11:41

Jesse:

hey! wat een leuke verhalen, dat herken ik allemaal. jullie genieten dus weer volop!

• 16 September 2009 - 19:10

Willie/fons:

wat een prachtige trip maken jullie,pas op met al die enge beesten ha ha
    Geniet ervan en kijk uit naar je volgende verslag,je schijft boeiend.

• 17 September 2009 - 08:37

Karin:

Hoi Hoi Gert en Sietske...

Wat gebeurd er toch veel in zo'n reis!! Het is super om al jullie verhalen te lezen, soms kun je dr helemaal in weg dromen..haha...

Ik kijk weer uit naar het volgende reisverslag!!

Blijf geniet en veel foto's maken...dan kunnen wij lekker mee genieten...

Groetjes