Gouden driehoek en dierenleed - Reisverslag uit Delhi, India van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu Gouden driehoek en dierenleed - Reisverslag uit Delhi, India van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu

Gouden driehoek en dierenleed

Door: Gert & Sietske

Blijf op de hoogte en volg Gert & Sietske

10 September 2009 | India, Delhi

Ondertussen zijn we alweer aan het einde van onze rondreis door India. Die was kort maar krachtig. We hebben de zogenaamde 'gouden driehoek' bekeken, dat houdt in; Jaipur, Agra (bekend van Taj Mahal) en Delhi.

India is ook weer erg warm, niet zo vochtig als in Nepal, maar ruim 30 graden. Het is niet zo modern als we verwacht hadden, eigenlijk is het gewoon ook weer erg vies, net als in Nepal. Mensen gooien hun afval overal neer, het lijkt dus alsof ze op een grote vuilnisbelt leven. In Nepal hadden we het er met onze gids over, en die verklaarde dat mensen geen voorlichting krijgen of de effecten van vuilnis en afval op het milieu. Er is ook geen vuilnis dienst die vuilnis op komt halen, nergens vuilnis bakken, alles wordt gewoon op straat gegooid. Tegenwoordig wordt op school wel voorlichting gegeven maar voordat de nieuwe generatie de puinhopen heeft opgeruimd zijn we jaren verder.

In Jaipur hebben we het amber fort bekeken, een oud fort dat vroeger voor verdediging werd gebruikt en waar de koninklijke familie woonde. India was vroeger veel groter dan nu, het hoorde ook nog een poosje bij Engeland, voor dat het zelfstandig werd.
Hier stonden ook weer hele zielige olifanten die de hele dag touristen heen en weer moeten lopen, er werd al aangeraden om hier niet aan mee te doen, aangezien de olifanten onder zeer slechte omstandigheden gehouden worden.

Grootte, indrukwekkende gebouwen ontworpen door architecten waarop men hedendaags jaloers kan zijn.

Ook in Jaipur, the temple of winds, een gevel met allemaal raampjes waarachter de vrouwen naar de straat konden kijken zonder gezien te worden.
Ook het central palace bekeken, een oud paleis. Verder een soort astronomisch plein waar verschillende grote instrumenten stonden waarmee men vroeger de tijd kon meten, de stand van de sterren en voorspellingen kon doen aan de hand van horiscopen.

Toen door naar Agra, eerst gestopt in een geest stadje, een stad die gebouwd werd in 1500 nog wat, men woonde er slechts 12 jaar en de stad werd compleet verlaten door gebrek aan water. Prachtig om de gebouwen te zien.

Agra werd natuurlijk het hoogtepunt met zijn Taj Mahal. Deze hebben we 's ochtends vroeg bekeken en om het eens anders te doen dan alle andere mensen, hebben wij deze in de regen bekeken. Onze gids bleek ook nog eens een goede fotograaf te zijn, dus leuke foto's van ons tweeen.

De Taj is een waanzinnig mooi gebouw, gebouwd door de koning voor zijn overleden vrouw. Jammer dat zij het nooit heeft kunnen zien. Nog steeds verbazen bouwkundigen zich over de vakmanschap die men toendertijd had.
Achter de Taj ligt een mooie rivier, die door het tekort aan regen sinds 5 jaar bijna leeg staat. Het is hier net andersom, in veel landen valt er teveel regen, maar hier valt er tijdens de moesons steeds minder regen, waardoor veel oogsten mislukken en boeren het steeds moeilijker krijgen. Daardoor ook de mensen in de stad omdat prijzen van groentes etc omhoog gaan.

Na de Taj naar het Agra fort geweest, hier woonde de koning en koningin. Nadat de koningin overleed werd de koning afgezet door zijn eigen zoon en hier gevangen gehouden in zijn eigen paleis.

In de lonely planet hadden we iets gelezen over een beren opvang, waar 'dansende' beren worden opgevangen. We logeerden in de homestay van een Indiaase kolonel en zijn vrouw, erg gezellig en hij kende de plek erg goed, Normaal is de opvang niet toegangelijk voor bezoekers, maar hij regelde een afspraak voor ons. 's middags hier naartoe, we werden ontvangen door een meisje die hier al lang werkt.

Zij hebben een programma waarmee de dansende beren worden gered en een goed leven gegeven, daarnaast hebben ze een programma voor de eigenaren. Het zijn vooral zigeuners die dansende beren hebben. Ze stelen de jonge beertjes uit het bos als ze slechts enkele maanden oud zijn, de moeder vermoorden ze. De jonge beertjes krijgen een ring door hun neus met daaraan een touw, deze wond blijft altijd open en je kunt je voorstellen hoeveel pijn het doet als er aan het touw getrokken wordt. We kregen een zeer indrukwekkende film te zien, niet echt prettige beelden.

Deze organisatie biedt de zigeuners een startkapitaal aan om een nieuw leven op te bouwen en vrijwillig hun beer af te staan, ze zorgen dat de kinderen naar school kunnen en dat de vrouwen een beroep kunnen leren om zelf voor inkomsten te zorgen.

Je kunt info over dit project vinden op http://www.wildlifesos.org/

Gisteren de hele dag in de auto gezeten, het was nog geen 200 km. van Agra naar Delhi, maar we hebben er bijna 7 uur over gedaan. De snelweg wordt door iedereen gebruikt, dus ook paard en wagen
, os en wagen, kameel en wagen, fietsers, autoriksja's, enz. Ook is het heel normaal om spookrijders tegen te komen.
Het verkeer in Delhi was helemaal een drama.

Vandaag regent het, maar aangezien we echte Hollanders zijn, geven wij daar natuurlijk niets om.
Vanavond hebben we een afspraak bij een organisatie die zich inzet voor zwerfhonden/katten en paarden. Want heel veel paarden die je hier tegenkomt zien er niet goed uit, het is soms heel erg verdrietig om al het dierenleed hier te zien. Ze werken een beetje op dezelfde manier als animalbrooke hospital.

Morgen vliegen we via Bangkok naar Chiang Mai in Thailand, waar we maandeag met onze trekking naar Laos gaan beginnen.
Onze laatste 4 weken zijn bijna aangebroken, zijn over de helft, hebben het nog steeds erg naar ons zin.
Eer is een vliegmaatschappij hier in India waarvan de piloten op dit moment in staking zijn, waardoor er al enkele honderden mensen gestrand zijn, gelukkig vliegen wij met een andere maatschappij.

Tot ziens in Thailand.....

• 10 September 2009 - 07:02

Yo:

Lieve Siets en Gert.

Wat een verhalen weer... ik ga binnenkort tijd maken om alles op mijn gemakje te lezen. TIJD GRRR ... stuur even 8 uur extra per dag hierheen ok :-)?!

Dank jullie wel voor de verjaardagskaart, zeer attent (zoals altijd).

Reizen en genieten jullie lekker verder. Ik ga binnenkort echt tijd maken om een lekkere lange mail te schrijven over 'het leven hier'.

Heel veel liefs van ons allemaal. De kids vragen al wanneer we bij jullie op 'bezoek' gaan hihihi.

Ben lief voor elkaar en tot mails. Lang leve internet!

Hele dikke knuffel van Yo.

• 10 September 2009 - 17:09

Jesse:

Wow, wat een verhalen weer! super dat jullie nu eindelijk samen op de foto staan! de tijd vliegt wel voorbij zeg, maar geniet nog even van het reizen.

groetjes Jesse

• 11 September 2009 - 07:31

Geurtje:

hallo jullie
    Het verslag is weer heel mooi.
    Ik wilde even laten weten dat jullie kaart is aangekomen 28-8 verzonden en 10-9 ontvangen.
    Nu nog dit trieste bericht dat Hennie is overleden Gert vroeg een zondag nog naar hem.
    Maar ik wens jullie nog een onwijs veel plezier en dat jullie nog veel moois krijgen te zien
    Groetjes

• 11 September 2009 - 10:38

Hilje:

Wat een prachtige foto's! Zelf hebben we ook gereisd, naar Schiermonnikoog. Helaas geen reisverslag gemaakt.Wat gaat de tijd vlug, nog een maandje en dan begint de volgende uitdaging.

• 11 September 2009 - 16:25

Cor Broekhuizen:

Hoi Gert en Sietske. Het reizen bevalt jullie goed zo te zien. Mooie verhalen en vooral mooie foto's.

Het wordt wel weer eens tijd om te gaan werken he.... wij maar zwoegen en jullie maar lekker vakantie vieren.....hahaha. Groot gelijk hoor. Genieten nu het nog kan.

Groetjes vanuit het saaie Holland!