Sightseeing Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu Sightseeing Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu

Sightseeing Kathmandu

Door: Gert & Sietske

Blijf op de hoogte en volg Gert & Sietske

29 Augustus 2009 | Nepal, Kathmandu

Daar zijn we weer, nu 3 dagen in Kathmandu, bijna volledig geaclimatiseerd aan weer lekker warm weer van rond de 30 graden en af en toe een flinke moeson bui.
We hebben 2 dagen sight seeing door Kathmandu en omgeving gedaan, en erg veel gezien.
Onze gids was erg enthousiast en heeft heel veel verteld, en nu weten we dus alles over het Boedisme en Hindoeisme hier in Nepal. Ook alle belangrijke tempels en gebouwen gezien.

Gisteren bij de beroemste Hindu tempel ter wereld geweest, dit was een aparte ervaring omdat er 'live' crematies werden uitgevoerd. Men geloofd dat als je wordt gecremeerd aan de oever van de rivier, en je as hierin wordt uitgestrooid, je in de hemel komt.

Toen wij hier rondliepen was er net een ceremonie aan de gang, wel heel bijzonder om dit zo mee te maken, het lichaam is ingepakt en ligt vol met bloemen, na het afscheid wordt het op een stapel met hout gelegd, de bloemen en versieringen worden in het water gegooid, dan wordt het hout aangestoken en het lichaam gecremeerd. Dit ten aanzien van alle mensen die hier rondliepen.

Vandaag naar een stadje net buiten Kathmandu geweest waar men nog leeft zoals in de 14e en 15e eeuw, men heeft wel water, stroom, tv en mobieltjes, maar voor de rest is alles nog heel eenvoudig en simpel. Geld hebben ze niet, ook niet nodig en als ze het nodig hebben verkopen ze gewoon een geit. Voor de rest worden spullen geruild.

Na het lopen door dit dorpje voelden we ons weer zeer bevoorrecht om in een westers land te zijn geboren, alles is zo simpel, zaterdag is bijv. wasdag, dan worden de kinderen gewassen bij de waterpomp op het dorpsplein, niets geen warm water, gewoon onder de koude straal.

Overal lopen dieren rond en dus ook overal ..........

Kinderen gaan hier wel naar school waar ze van jongs af aan al Engels leren, wat erg leuk is, omdat ze je allemaal gedag zeggen en proberen een gesprekje aan te knopen.

De uitzichten over de rijstvelden zijn prachtig, zie foto's.
Morgen gaan we beginnen aan een 3-daagse trekking door de velden en de vallei. We zijn heel benieuwd wat voor prachtige plaatjes dit op gaat leveren.

We hebben ons programma wat aangepast en ipv een vrije dag, gaan we nog 3 dagen naar Chitwan NP. Dit is een stukje echte jungle waar neushoorns, olifanten de bengaalse tijger en andere dieren voorkomen. Per olifant safari gaan we naar ze op zoek. Vrijdag middag vliegen we naar New Delhi India, mits we op tijd op het vliegveld aankomen. Maar daar gaan we wel vanuit, door de moesonregen kan het gebeuren dat er ineens een stuk weg, weggespoeld wordt.

Vanavond gaan we eten met 'tante' Marcelin.

Voorlopig dus even geen berichtjes van ons, nu nog even de foto's uitzoeken en jullie weer blij maken.

We genieten nog steeds volop van al onze avonturen en nieuwe indrukken die we elke dag weer opdoen.

Werk ze allemaal en tot snel.

• 29 Augustus 2009 - 12:01

Gelske En Mark:

Wat een mooie foto's!!! en ik zie dat je Marcelin ontmoet hebt wat leuk! vanmiddag komt Hans (haar man) hier dus ik laat het hem ook wel even lezen!!
    Alvast eet smakelijk

• 29 Augustus 2009 - 13:56

Cocky En Pim:

Wat een prachtige kleurrijke kostuums.Lopen ze hir werkelijk in rond of is dit alleen bij feesten.
    Geniet maar weer van jullie trekking. Wij werken wel in de tuin en eten zelfgemaakte appeltaart.
    Groetjes

• 30 Augustus 2009 - 08:31

Marcelin:

Hoi Gert en Sietske,
    ik vond het super gezellig om jullie te zien hier in Kathmandu. En om jullie reisverhalen te horen. Het was ook fijn om mijn verhaal weer eens kwijt te kunnen, ik hoop dat ik niet te veel heb gekletst ;) Heel veel plezier nog. Groetjes Marcelin