Wilde paarden - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu Wilde paarden - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Gert & Sietske - WaarBenJij.nu

Wilde paarden

Door: Gert & Sietske

Blijf op de hoogte en volg Gert & Sietske

07 Augustus 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Gisteren zijn we aangekomen in Hustai national Park, wat zo'n 100 km ten zuid/westen van Ulaan Baatar ligt.
We zijn met z'n tweeen, een gids en de chauffeur. Er waren niet meer deelnemers voor deze tour.

We slapen in een gertenten kamp aan de rand van het park, maar echt in de middle of nowhere.

Dit park staat vooral bekend om de wilde paarden die hier zo'n 20 jaar geleden zijn uitgezet. Het gaat om de Prezwalski paarden, deze waren in Mongolie compleet uitgestorven en kwamen alleen in een aantal dierentuinen nog voor. De Prezwalski is het oorspronkelijk oerpaard en ziet er door zijn bouw en kleur anders uit dan onze 'tamme' paarden.

Begin jaren 90 heeft een nederlands echtpaar de start gemaakt om deze bijzondere paarden van uitsterven te redden en is begonnen met het opzetten van een fokprogramma.

Er is toen een groep paarden vanuit Nederland en de Oekraine uitgezet hier in Mongolie.

Nu (bijna 20 jaar later) lopen er over verschillende reservaten ruim 200 paarden en blijft de groep zich vermenigvuldigen.

De paarden zijn wild en er wordt door de mens niet ingegrepen, alleen bij hele strenge winters als er geen voedsel is, worden de paarden bijgevoerd.

Elke ochtend en avond komen de paarden de bergen uit om te drinken.

Met onze chauffeur, gids en een lokale gids gingen we gister avond op pad, we waren erg 'lucky' zei de gids want we hebben veel paarden gezien.

Eerst een kudde van zo'n 6 paarden, 4 merries, 1 veulen en de hengst.

Daarna 2 jonge hengsten.

Toen de zon bijna onder was nog een grotere groep paarden.

De foto's volgen nog.

Echt een prachtig gezicht. je krijgt dan wel vraagtekens hoe de mens het oerpaard zo heeft weten door te fokken naar de hedendaagse rassen.

• 07 Augustus 2009 - 09:47

Melinda:

Geweldig zeg!!! Prezwalski paarden heb ik inderdaad alleen in een dierentuin mogen bewonderen (en die was nog opgezet ook), foto's gezien en ooit heb ik mijn spreekbeurt erover gehouden. Maar jullie hebben ze in het echt mogen aanschouwen!! Ik word zo echt jaloers hoor.... :-(